STRESSKLACHTEN

Stress is nuttig. Het heeft als doel om de overlevingskansen te vergroten.
Bij acuut gevaar beschikken we over drie overlevingsstrategieën: vechten, vluchten of bevriezen, ook wel bekend als de Fight-Flight-or-Freeze respons.

Bij het waarnemen van gevaar wordt de alarmknop in ons hoofd geactiveerd. De bijnieren worden aangezet tot het produceren van de stresshormonen adrenaline en cortisol. Het gevolg hiervan is onder andere dat je sneller gaat ademen, je hart sneller gaat kloppen en dat je bloeddruk stijgt. Hierdoor kun je snel meer zuurstof opnemen in je bloed. Ook je alertheid en je spierspanning nemen toe. Dit alles zorgt ervoor dat je van het ene op het andere moment in staat bent om in actie te komen.
Wanneer de stress voorbij is, keert het lichaam weer terug in een staat van rust.

Misschien heb je het wel eens meegemaakt dat je nét een aanrijding kon voorkomen.
Voor je het je goed en wel besefte, had je al geremd of een andere kant op gestuurd en vroeg je jezelf, met een bonzend hart en met je handen nog stijf aan het stuur, af wat er nu eigenlijk gebeurde..
Dit is overlevingsstress.
Dit is niet de vorm van stress waar je last van krijgt.

Waar je wel last van kunt krijgen is psychosociale stress.
Deze ‘mentale gevaren’ zijn bijvoorbeeld zorgen over je gezondheid of over die van anderen. Misschien heb je zorgen over geld of maak je je zorgen over de toekomst. Misschien heb je angst om er niet bij te horen, om afgewezen te worden of tekort te schieten.
In je hoofd wordt dezelfde alarmknop als bij acuut gevaar geactiveerd en ook nu wordt het lichaam voorbereid om in actie te komen. Ook nu gaat je hart sneller kloppen, versnelt je ademhaling, wordt je bloeddruk hoger en neemt je spierspanning toe. Deze stressreactie is duidelijk minder hevig dan bij de overlevingsstress, maar het komt veel vaker voor en hij houdt veel langer aan.

Als stress niet wordt afgewisseld met rust en ontspanning, raak je uit balans waardoor je last kunt krijgen van allerlei klachten en ongemakken.