OVERSPANNING EN BURN-OUT

Een burn-out is het gevolg van een lange periode waarin je teveel van jezelf hebt gevraagd en waarbij er te weinig ruimte is geweest voor rust en herstel.

Toch ontstaat een burn-out meestal plotseling. Van het ene op het andere moment ben je tot niets meer in staat en ben je lichamelijk, psychisch en emotioneel volledig uitgeput, letterlijk opgebrand.
Als je een burn-out hebt, is de kans groot dat je iemand bent die gedreven is, iemand die niet opgeeft, die alle zeilen bijzet en maar door blijft gaan. Waarschijnlijk heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel, ben je perfectionistisch en vind je het moeilijk om je grens te stellen.

Stress is normaal en gezond. Stress hebben we nodig om onszelf te motiveren, goed te kunnen presteren en het beste uit onszelf te halen. Het is alleen erg belangrijk dat je na stressmomenten weer tot rust komt, zodat je weer kunt herstellen.
Als je inspanning niet voldoende afwisselt met ontspanning, komt je stressmechanisme niet meer tot rust. Je bouwt steeds meer spanning op en de rek raakt eruit. Je belastbaarheid neemt af en je krijgt steeds meer moeite met je herstel, je pleegt roofbouw.
Als je erg gedreven bent, merk je misschien niet eens dat je roofbouw pleegt en als je perfectionistisch bent, kan het moeilijk zijn om op de rem te gaan staan en voor jezelf te kiezen. Vanuit de, vaak onbewuste, behoefte om te ontspannen, kan het zijn dat je bijvoorbeeld meer gaat roken, eten of drinken. Je bent dan aan het compenseren.

Ondertussen geeft je lichaam steeds meer signalen. Als je deze signalen niet opmerkt of negeert, loopt je spanning verder op. Je raakt steeds meer vermoeid, slaapt slechter, je weerstand wordt minder, je krijgt steeds meer lichamelijke klachten, je hebt een geheugen als een zeef, je hebt het gevoel de controle te verliezen en raakt prikkelbaar en angstig. Je raakt overspannen.

Als je jezelf uitput tot het echt niet meer gaat, kun je een burn-out krijgen. Deze komt heel plotseling, meestal getriggerd door een plotselinge aanleiding zoals bijvoorbeeld een conflict of reorganisatie.
Herken je dit patroon? Heb je teveel stress, raak je overspannen of dreigt er een burn-out?
Neem het serieus. Als je een burn-out kunt voorkomen, zal je hersteltijd aanzienlijk korter zijn!

Om je te helpen met het herstellen van de balans, wordt er gewerkt  aan lichamelijk en mentaal herstel. Door psychologische oorzaken van je burn-out te achterhalen ben je beter in staat je valkuilen te herkennen. Door oefeningen leer je je lichaamssignalen te herkennen en beter om te gaan met stress en stressoren. Met een bewuster en beter zelfmanagement kun je je herstel bevorderen en voorkomen dat je opnieuw overspannen of burn-out raakt.

Neem gerust contact op als je vragen hebt of een afspraak wilt maken.